Neem contact op

HUUB - Next Urban Mobility

De innovatieve deelmobiliteit-service HUUB

Innovatie in deelmobiliteit

In één app gebruik maken van (elektrische) deelfietsen, bakfietsen, scooters, busjes en auto’s: het kan met HUUB, de innovatieve deelmobiliteit-service van Next Urban Mobility. Label A ontwikkelde en designde deze volgende stap in deelmobiliteit voor de dochteronderneming van PON. Extra speciaal: vanwege de impact van het project maakt Label A een documentaire over de samenwerking met Next urban Mobility.

Product lancering
april 2019
Duur
12 weken (6 sprints)
Team
Back-end development
Data Science
UX / UI Design
Mobile development
Customer Success
User Research
Front-end development
01 - 03.png

Van Proof of Concept naar product


Het mobiliteitsaanbod is rap aan het veranderen en dit is terug te zien in het straatbeeld: op elke hoek van de straat staan Felyx scooters, Swapfietsen en Greenwheels auto’s. Label A is de trotse ontwikkelaar van de laatste twee, waardoor het niet gek is dat Next Urban Mobility twee jaar geleden bij ons kwam met een uitdaging: hoe kunnen we zo snel mogelijk testen of wat we willen werkt en hoe gaan we zo snel mogelijk live?

HUUB startte als Park and Bike met één mobiliteithub, gelegen aan het Olympisch Stadion in Amsterdam‎. Gebruikers van buiten Amsterdam konden via de app zowel een parkeerplek als een fiets boeken en dit gezamenlijk afrekenen. Geen gedoe met een parkeerkaartje of openbaar vervoer. De uitdaging was echter om met een minimaal budget het product te testen. Dit deden we en we realiseerden uiteindelijk een Minimal Viable Product binnen vier sprints. Eind 2018 wakkerden de themas Urbanisatie en Shared Mobility binnen PON de noodzaak voor een concept als Park & Bike verder aan. En zo ontstond HUUB.

Een concept week om alles helder te krijgen


Allereerst bepaalden we samen met Brandcrumbs de branding voor HUUB. Hierna organiseerden we een concept week. Gedurende deze week onderzochten we onder andere waar HUUB voor zou moeten staan, maar ook hoe we alle voertuigen konden koppelen: met Bluetooth sloten van AXA, auto’s via Greenwheels was dit niet makkelijk. Door deze concept week werd het voor Next Urban Mobility duidelijk wat HUUB in grote lijnen zou worden en waar de uitdagingen zouden komen te liggen.

5 design principles


Voor de interface van de app stelde het design team vijf Design Principles op. Principes die niet alleen helpen met het ontwikkelen maar organisatiebreed door Next Urban Mobility gedragen kunnen worden.

  1. Voertuig kunnen gebruiken met maar een klik.
  2. Vraag of toon alleen informatie wanneer het relevant is.
  3. 1 focuspunt per scherm.
  4. HUUB rijdt met je mee.
  5. Laat altijd eerst beschikbare voertuigen zien.

Deze principes nemen we erg serieus. Zo analyseert ons datateam constant het gebruik van de app om te kijken of de principes voor alle gebruikers tot stand komen. Ook kunnen we de flow van de app en de voertuig suggesties verbeteren. Alles voor de gebruiker. Deze Customer Experience is ontzettend belangrijk. Lees hier meer over in het interview met iOS developer Bennet van der Linden.

HUUB - Imagery.png

Scan een voertuig en hij is van jou


Een gebruiker heeft een voertuig gereserveerd en wil deze graag unlocken. Hoe doet hij dit? Op een kleine HUUB-spot zou je in de app het kenteken kunnen tonen, of een afbeelding van het voertuig. Maar hoe doe je dit op een locatie met 70 deelauto's, zoals de toekomstige HUUB-spot op het voormalige Bijlmer bajes? Het vormde een belangrijk vraagstuk tijdens de ontwikkeling van de app. Onze oplossing: QR-codes. Scan een voertuig met je telefoon en hij is van jou. In één klik geopend.

03-03.png

En dit is pas het begin


Next Urban Mobility en Label A zijn ervan overtuigd dat er iets groots staat te gebeuren: HUUB is namelijk de oplossing voor mobiliteitsproblemen in steeds drukker wordende gebieden. Dit jaar verwacht Next Urban Mobility nog minstens 10 HUUB-spots te openen in de grote steden.

Documentaire

Vanwege de verwachtte impact van HUUB, heeft Label A een heuse documentaire van de ontwikkeling en samenwerking met Next Urban Mobility gemaakt. Je kunt de documentaire hier bekijken.