Article

HUUB: app development met de eindgebruiker aan het roer

Beslissingen maken die consistent en van toegevoegde waarde zijn voor de customer experience

HUUB: koploper in shared mobility

HUUB spots zijn plekken bij appartementsgebouwen of kantoren waar, speciaal voor de bewoners of werknemers, elektrische auto’s en fietsen staan die gedeeld worden. Om hiervan gebruik te kunnen maken, hebben gebruikers de HUUB-app nodig. Met de app ontgrendelen ze het vervoermiddel en gaan op pad. Het gemak van een eigen vervoermiddel, maar zonder het gedoe én beter voor het milieu. En Label A? Die maakt de app waar deze shared mobility oplossing op draait.

Dit is het tweede deel van het interview met Bennet; IOS developer bij Label A. In het eerste deel van deze blog lees je alles over het ontstaan en de toekomst van deze HUUB spots.

‘Label A is een agency die digitale oplossingen ontwikkeld voor haar klanten. We denken mee en komen zo samen met de opdrachtgever én de eindgebruiker tot de beste oplossing.’ Aan het woord is Bennet van der Linden, iOS developer en mobile team lead. ‘Zo’n project als HUUB is tegelijkertijd heel persoonlijk. We voelen de vibe dat we impact kunnen maken en daar krijgen we energie van. Gelukkig maar, want het ontwikkelen van een mobiliteitsoplossing gaat niet zonder slag of stoot!

Bennet, mobile platform developer, ontwikkelt en test de werking van de qr-code in de HUUB app
Bennet, mobile platform developer, ontwikkelt en test de werking van de qr-code in de HUUB app

Keuzes maken zonder concessies

Label A werkt in sprints van twee weken, niet met projecten waarbij de route van A tot Z vooraf is vastgelegd. Iedere sprint heeft een scope, een doel. Alles wat niet in die twee weken op het bordje van het team past, komt op de backlog te staan. ‘Zo blijf je niet te lang hangen in iets wat alleen maar nice to have is’, verklaart Bennet.

‘De focus ligt op de musthaves die we samen met de Product Owner en via input van de eindgebruikers vastgesteld hebben. We kunnen het minimum viable product later altijd nog uitbreiden naar het minimum desirable product.’

Bennet en het team zijn constant aan het schipperen tussen de afspraken die ze hebben gemaakt met klanten en de uitdagingen die de benodigde koppelingen en integraties met zich meebrengen. ‘Koppelingen met externe partijen zijn in ieder project de grootste uitdaging. Het voordeel van het verder bouwen op systemen van anderen is dat we niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden. Het nadeel van een koppeling of integratie is dat je afhankelijk bent van een ander bedrijf en hun manier van denken en doen. Met betrekking tot HUUB werken we met vier andere partijen samen. Er hoeft er maar een onderdeel te laat of onder de maat op te leveren en de hele planning van de sprint loopt in de soep.’

HUUB app - ontwikkeld door Label A met de wensen van de eindgebruiker als belangrijkste leidraad
HUUB app - ontwikkeld door Label A met de wensen van de eindgebruiker als belangrijkste leidraad

‘We vragen ons daarom continu af hoe belangrijk bepaalde functionaliteiten zijn voor een project, waar besteden we tijd aan en waar niet? Het kan gebeuren dat sommige features de eindstreep niet halen. Bij die afweging speelt de uiteindelijke customer experience een grote rol. Neem de integratie van de scanfunctionaliteit in de app van HUUB. Deze week af van de vooraf opgestelde roadmap, maar het was wel zo belangrijk voor de kwaliteit van het eindproduct dat we ermee door zijn gegaan. Sindsdien moeten we een hoop inhalen, want de scanner vraagt weer om andere functionaliteiten in de app die pas later op de roadmap stonden.’

Werken op basis van design principes

Het team is op dit moment bezig met het minimum viable product, maar het begon allemaal met een zogenaamde sprint 0. ‘In deze voorbereidende sprint zijn we gaan nadenken: Wat is HUUB, wat moet het uitstralen? Hoe gaan we gebruikers aan ons binden? Hoe krijgen zij de ultieme HUUB-ervaring?’

De sprint 0 leverde een vijftal design principles op die aan de basis staan van alle beslissingen die het team maakt. Met het motto ‘Create consistency and transparency throughout all of HUUB’ in het achterhoofd werkt Label A aan een product waarbij de belangen van de eindgebruiker het zwaarst wegen. Deze vijf design principes houden het team gefocust:

  1. Voertuig kunnen gebruiken met maar een klik.
  2. Vraag of toon alleen informatie wanneer het relevant is.
  3. 1 focuspunt per scherm.
  4. HUUB rijdt met je mee.
  5. Laat altijd eerst beschikbare voertuigen zien.

‘In de sprints van twee weken moeten we veel doen en deze principes helpen ons te bepalen wat er binnen de scope van een sprint past en wat niet. Zo kunnen we sneller beslissingen maken, die ook consistent zijn en van toegevoegde waarde voor de customer experience.’

Label A het platfom voor deelmobiliteits service HUUB van Next Urban Mobility, van branding, app design tot ontwikkeling van de app en het backend systeem.
Label A het platfom voor deelmobiliteits service HUUB van Next Urban Mobility, van branding, app design tot ontwikkeling van de app en het backend systeem.

Customer experience bovenaan verlanglijstje

De input voor de sprints komt van de Product Owner van de opdrachtgever. Samen wordt het traject, dat eerder op de roadmap is uitgestippeld, opgedeeld in sprints. Iedere sprint heeft een centraal thema, zoals registreren, scannen, reserveren - in het geval van HUUB. Bennet: ‘In de sprints werken we designs uit tot prototypes. Onze UX researcher valideert deze vervolgens met de testgroep. We observeren bijvoorbeeld hoe eindgebruikers de app gebruiken en waar ze tegenaan lopen. Deze feedback gebruiken we weer om functionaliteiten te verbeteren en toe te voegen in de sprints daarna. We hopen de gebruikers dankzij deze feedbackloop uiteindelijk een ultieme customer experience te kunnen geven.’

De manier waarop Label A scrumt werpt zijn vruchten af: ‘Door korte iteraties en continue feedbackloops kunnen we snel keuzes maken die het product meerwaarde voor de eindgebruiker geeft. Wij kunnen niet wachten tot de bewoners van Schoonschip (een klimaatneutrale, drijvende woonwijk in Amsterdam Noord, red.) na alle feedback en input de eerste particuliere HUUB spot in gebruik gaan nemen!’

Aanvullende informatie

HUUB is een initiatief van Next Urban Mobility, een onderdeel van PON.

Label A heeft in samenwerking met Next Urban Mobility een unieke documentaire gemaakt over de totstandkoming van HUUBspots, HUUB en de bijbehorende app. Wil jij hiervan op de hoogte blijven meld je dan hier aan.

In onze volgende blog legt teamlead Floris van Lohuizen uit hoe belangrijk de rol van een Product Owner is bij het succesvol ontwikkelen van digitale producten.

Wil je meer weten over de methodiek die Label A gebruikt om succesvolle apps en platformen te lanceren?

Label A ontwikkelt apps & platformen die waarde toevoegen

Laat ons vertellen hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen met jouw digitale product strategie.