Article

HUUB en het belang van CX

HUUB vervangt ál je eigen vervoermiddelen

Iedereen kent de concepten Park & Ride, Park & Fly en misschien zelfs Park & Bike wel: je rijdt ergens naartoe in je auto, parkeert je auto en reist verder met een ander vervoermiddel. Dit kan het openbaar vervoer, vliegtuig of de fiets zijn. Next Urban Mobility en Label A werken nu samen om dit concept om te draaien en geschikt te maken voor bewoners. In plaats van ergens naartoe te rijden in je eigen auto en de reis op een bepaald moment te vervolgen in een deel-vervoermiddel, begin je je reis bij een zogenoemde ‘HUUB-spot’. Ideaal voor stadsbewoners: nooit meer met je fiets naar de fietsenmaker of met de auto naar de garage. Er staat altijd een vervoermiddel voor je klaar.

Bennet van der Linden, iOS developer bij Label A, vertelt hoe dit mobility project tot stand kwam, wat HUUB is en welke waarde de HUUB-spot de bewoners van een nieuwe woonwijk in Amsterdam oplevert. ‘Wij zien zelf ook dat de straten en wegen van onze stad dichtslibben. We zijn intrinsiek gemotiveerd om daar verandering in te brengen.’ Dat belooft een project met impact!

Bennet huub.jpg

Eén en één is…

Met HUUB zijn twee losstaande zaken bij elkaar gebracht: een bestaande app en inspiratie uit Los Angeles. Bennet: ‘Eind 2018 waren we met het volledige team van Label A in Los Angeles. Als je er weleens geweest bent, weet je dat het openbaar vervoer er geen naam mag hebben. Bewoners rijden daarom overal naartoe met de auto, met als gevolg dat de stad continu volledig dichtslibt. Wij maakten dan ook veelvuldig gebruik van het nieuwste vervoermiddel daar: de elektrische step.’

De elektrische step verovert snel markt in Los Angeles. Inmiddels zijn er maar liefst zeven aanbieders actief, met namen als Lime, Bird en Lyft. De stepjes mogen overal neergezet worden en hoeven dus niet terug naar een station gebracht te worden. Zo’n station ken je misschien van de deelfiets Vélib’ in Parijs of BiciMAD in Madrid. Je zou de stepjes in Los Angeles kunnen vergelijken met de deel-scooters van het Nederlandse bedrijf Felyx, dat elektrische (deel)scooters aanbiedt in de hoofdstad, maar dan beter. Als bewoner of bezoeker hoef je alleen maar een app te downloaden, de QR-code op de step te scannen en op te stappen.

Toen het team van Label A dit in Los Angeles ervaarde, dachten ze direct aan de Mobility Hub die ze eerder dat jaar met Next Urban Mobility op de markt hadden gebracht. Bennet: ‘Je parkeert bij het Olympisch Stadion [in Amsterdam, red.], pakt een deelfiets en gaat daarmee de stad in. Hiermee bespaar je op de fors hogere parkeerkosten in de binnenstad, vermijd je de vele verkeersopstoppingen en het is nog beter voor het milieu ook. Een prima app dit inspeelt op de behoeftes van dagjesmensen die Amsterdam bezoeken, maar geen product voor de bewoners zelf. Het plan om Mobility Hub naar HUUB te transformeren was al voorgesteld, onze ervaring met de stepjes in Los Angeles gaf nieuwe inspiratie voor dit product.’

‘HUUB is een maatje voor shared mobility. Het is een product dat het delen van auto’s, fietsen en andere vervoermiddelen met je buren of collega’s mogelijk maakt. Je bent in één klik op weg.’

Label A - the digital product development agency - our services

De extra mijl

‘Het is wel duidelijk dat we geen standaard bureau zijn dat werkt op een briefing’, lacht Bennet. ‘Wij zijn een volwaardige partner die met je meedenkt. Zoals met Next Urban Mobility: we hebben zelf ervaren hoe HUUB zou kunnen inspelen op de behoefte van bewoners. Onze persoonlijke beleving van de wereld nemen we mee in de totstandkoming van apps en andere digitale producten. Dat zie je goed terug in de ontwikkeling van HUUB-spots.’

HUUB-spots zijn plekken bij bijvoorbeeld appartementsgebouwen of kantoren waar, speciaal voor de bewoners of werknemers, vervoermiddelen staan die gedeeld kunnen worden. Om hiervan gebruik te kunnen maken, moeten gebruikers de HUUB-app downloaden. In de app zit een scanner en op het vervoermiddel zit een QR-code. Gebruikers scannen de code om het vervoermiddel te ontgrendelen en kunnen er dan zo mee weg rijden. ‘Een soort Scan & Ride dus’, verklaart Bennet.

Bennet ziet HUUB dan ook als meer dan een app: ‘Je kent waarschijnlijk het gevoel van het bezitten van een auto of fiets. Je loopt naar buiten, stapt in of op je vervoermiddel en bent op weg. Dat gevoel van ultiem gemak, dat willen we met HUUB evenaren.’ En dat is nog maar het begin, op termijn moet HUUB een persoonlijke assistent voor mobiliteit worden. ‘Uiteindelijk is HUUB een totaaloplossing voor mobiliteit in de stad. Het ultieme doel is dat HUUB een personal assistant wordt en gebruikers, zowel bewoners als bezoekers van de stad, helpt met het plannen van hun reis. Met de fiets, auto en het OV. Alles op z’n tijd hoor, we richten ons nu eerst op privé HUUB-spots.’

De eerste HUUB-spot in Amsterdam wordt gerealiseerd in Schoonschip, een klimaatneutrale, drijvende, woonwijk in Amsterdam Noord dat ruimte biedt voor 46 huishoudens. Onderdeel van het concept is dat de bewoners geen eigen auto meer bezitten. De HUUB spot zal hen voorzien in de behoefte aan mobiliteit.

In deel II van deze blog vertelt Bennet over de rol van Label A in dit project, welke uitdagingen alle partijen overwonnen hebben en hoe Customer Experience tot zijn recht komt in de HUUB spots.