Menu

Two man sitting behind their computers

Jul 17, 2024

5 min

De 'North Star'voor je MKBbedrijfbepalen: wat ishet en hoehelpt het jedoelenbereiken?

Floris van Lohuizen

De markt verandert snel en klanten verwachten steeds meer. Digitalisering wordt cruciaal, maar hoe bepaal je welke factor voor jouw bedrijf het belangrijkst is? In dit blog bespreken we de 'North Star Metric' (NSM), de KPI die je helpt te bepalen of jouw organisatie op koers ligt om bedrijfsdoelen te behalen. Ontdek hoe de NSM je richting geeft in een snel veranderende omgeving.

Wat is een North Star Metric?

Een North Star Metric is een KPI (Key Performance Indicator) en wordt gebruikt om de voortgang van je bedrijf te meten. Het vormt het overkoepelende doel dat richting geeft aan alle activiteiten binnen jouw organisatie en maakt het mogelijk om de waarde voor jouw klanten te verhogen.

Stel, je hebt een regionale bezorgservice voor versproducten. Een effectieve NSM kan dan het aantal herhaalbestellingen per klant zijn. Dit toont niet alleen klanttevredenheid aan, maar ook de groeiende afhankelijkheid van jouw dienst. 

In realiteit geldt voor iedere organisatie dat de North Star Metric samenhangt met het leveren van waarde. Denk bijvoorbeeld aan deze bekende NSM’s die je misschien al dagelijks gebruikt:


Gemiddelde orderwaarde per dag


Aantal maandelijkse klanten die hun eerste bestelling voltooien


Customer Lifetime Value (CLV)

Muur vol met gekleurde post-its
Three people standing at the wall

Hoe helpt digitalisering bij het behalen van je NSM?

Dat digitalisering en digitale tools niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij, dat is duidelijk, maar wanneer is het ook voor jou een oplossing? Bij Label A denken we dat in veel gevallen een digitale tool de versneller kan zijn op veel doelstellingen van organisaties, waarbij digitalisering niet een doel op zich is maar wel een belangrijk middel om je doel te bereiken.

Laten we weer eens het voorbeeld erbij pakken om dit te illustreren: Neem het verhaal van de bezorgservice. Dit bedrijf is een jaar of vijf geleden gestart met het bezorgen van verse maaltijden aan kinderen op scholen. Een makkelijk online bestelproces en vloeiend logistiek proces zijn onmisbaar om het bedrijf succesvol te laten draaien. Een volledig digitale infrastructuur is dan ook nodig voor een gemakkelijk bestelproces en het plannen, regelen en aansturen van de logistiek. Daarnaast maakt een IT-infrastructuur het mogelijk om het bedrijf schaalbaar te maken en maakt het toekomstige groei mogelijk.

Wat is een digitale tool?

Noem het een digitale tool, een digitale oplossing of software. In principe zijn alle termen correct, maar bij Label A noemen we het een digitale tool. Een digitale tool is een middel om een probleem op te lossen of een doel te behalen. En hoe dat vorm krijgt, dat is elke keer weer anders. De ene keer is het een app, dan een platform of een webapplicatie.

Het belangrijkste onderdeel bij het ontwikkelen van een digitale tool is om te werken vanuit de vraag hoe je jouw eindgebruiker het beste kunt bedienen. Deze vraag moet gedurende het gehele proces centraal staan, want wanneer je het probleem van je eindgebruikers perfect oplost, zullen ze vaker terugkomen en het ook aanbevelen bij anderen. Zo voeg je waarde toe en draag je bij aan het behalen van jouw NSM.

Mike is writing down information on post-its

Hoe behaal je je doelstellingen?

Je begint dus met het probleem van je eindgebruiker en de waarde die jij wilt toevoegen, maar hoe ga je je probleem oplossen, waarde toevoegen en je doelstellingen behalen? Daar hebben we een aantal stappen voor:

Stap 1. Het vinden van je North Star Metric

In welk scenario is het probleem van je eindgebruiker opgelost? Wanneer is dit optimaal? Is dat een aantal gebruikers, is dat een bepaalde gebruiksduur, is dat een aantal gelogde acties? Het kan van alles zijn. Waar nemen klanten je voor aan, welke waarde hopen ze bij je te vinden of te kopen? Vult dit aan met wat we noemen de “job-to-be-done” ofwel wanneer hebben je klanten dit eind resultaat behaald?


Let er hierbij op dat je kijkt naar de volledige doelgroep, je NSM moet uiteindelijk gelden voor je volledige (gewenste) klantenbestand.


Label A helpt je graag bij het vinden van je North Star Metric, maar als je eerst zelf aan de slag wilt met het vinden van je NSM dan hebben we een tip: Kijk eens naar het Value Proposition Canvas. Dit is een model waarmee je heel gemakkelijk de pains en gains van je klanten inzichtelijk maakt net als de jobs-to-be-done. Door deze op post-its ergens op te plakken, kun je inzicht krijgen in hoe bepaalde elementen tot elkaar in verhouding staan en of er nog factoren ontbreken.

Stap 2. Het uitstippelen van je roadmap

De roadmap is de route om je doel, je North Star, te behalen. Kijk samen met je collega’s naar deze roadmap, zodat jullie je hier gezamenlijk aan kunnen committeren. Zodra je je North Star Metric hebt vastgesteld kun je gericht kijken naar welke initiatieven hieraan bijdragen en welke niet. Zorg wel dat deze NSM meetbaar is, dat scheelt tijdens de executie een hoop frustratie. Van de initiatieven die niet bijdragen, wil je zo snel mogelijk afscheid nemen. Bepaal vervolgens welke stappen gezet en welke tussendoelen behaald moeten worden om je North Star te bereiken. Identificeer ook eventuele gaten die gedicht moeten worden en welke bestaande initiatieven versneld kunnen worden om dichter bij je North Star Metric te komen. Het belangrijkste is dat je je committeert aan deze roadmap, dan volgt de rest vanzelf.

Stap 3. Je concurrentievoordeel utiliseren

Cruciaal is om na te gaan of je voldoende controle hebt op het behalen van je North Star Metric. Je organisatie opereert in een economie waar een hele reeks factoren invloed kunnen hebben op de dienst die je levert. Een grote afhankelijkheid van leveranciers voor het behalen van je NSM maakt het risicovol. Je wil dan overwegen om een andere NSM te bepalen of deze afhankelijkheid weg te nemen. Daarnaast is het goed om te beseffen dat je waarschijnlijk niet de eerste of de enige bent die jouw product of dienst aanbiedt. Je moet dus goed begrijpen wat jou onderscheidt ten opzichte van je concurrentie. Je moet vooral inzetten op je krachten en je niet laten meenemen in wat de concurrentie doet.

Als je weet wat jouw klanten heel erg belangrijk vinden (waarde)of wat ze missen bij andere partijen, dan kun je dat voor je laten werken. Dit noemt men je unfair competitive advantage. Wat kun jij beter dan je concurrent en kunnen zij dus ook niet kopiëren? Dat is onder andere waar je in stap 3 naar op zoek gaat als je kijkt naar de “context” waarin je actief bent. Want als je dat goed hebt, als die waarde zó duidelijk is, dan ben je onverslaanbaar.

Stap 4. Identificeer de mogelijkheden

Op weg naar je North Star Metric (iets dat zelden een lineaire route is) zullen er vele deel-initiatieven, die deel-problemen oplossen, bijdragen aan de uiteindelijke oplossing. Sommige daarvan zijn digitaal, andere weer niet, sommige zijn een voorwaarde voor een volgend initiatief, andere staan prima op zichzelf. Wij zien een toenemende mate van digitalisering in deze initiatieven. Op het gebied van digitale tools zijn er veel mogelijkheden, veel technieken en veel technologieën om je doel te behalen. Wat biedt de meeste kansen voor jouw doel of probleem? Is dat een app, een webapplicatie of een ander soort platform? Is dat een prototype of een MVP. Begin met research doen naar de deel-uitdagingen van je eindgebruiker(s) en onderzoek de verschillende mogelijkheden om die op te lossen. Hulp hierbij nodig? Kijk dan onderaan deze pagina naar wie je moet bellen.

Stap 5. Een duurzame oplossing

Een digitale tool is, zoals we eerder zeiden, een middel. Het is een onderdeel of vliegwiel om versneld je doelstellingen binnen bereik te brengen. Daarentegen is een digitale tool nooit af. Er zijn altijd dingen die veranderen. Altijd iets waar je je digitale tool op moet aanpassen. Daarom moet je digitale tool flexibel genoeg zijn om met die veranderingen mee te kunnen bewegen, maar je moet ook weten wanneer deze veranderingen nodig zijn.

Bouw daarom je digitale tool met de North Star Metric in je achterhoofd en hoe je dit kunt meten. Bepaal op voorhand de KPI’s waarmee je kunt meten of je op koers ligt om je metric te behalen. Maak daarnaast een data-gedreven dashboard waarin je deze KPI’s opneemt, de voortgang kan monitoren en bepalen of er bepaalde trends zichtbaar zijn. Bekijk deze resultaten op periodieke basis, zodat je op tijd kan bepalen of er aanpassingen nodig zijn om je oplossing verder te verbeteren. Door data-gebaseerde beslissingen te nemen, kun je op flexibele wijze keuzes maken die bijdragen aan het verbeteren van de tool en het behalen van de North Star Metric.

Hoe helpt Label A?

Bij Label A begrijpen we de uitdagingen omtrent digitalisering. We zijn gespecialiseerd in het vinden van de North Star van bedrijven en bedenken, ontwerpen en ontwikkelen hier op maat gemaakte digitale tools voor.

Doordat we altijd starten met het in kaart brengen van het werkproces en waar je eindgebruikers behoefte aan hebben, creëren we oplossingen die op basis van data aantoonbaar slimmer en/of goedkoper zijn. 

Wij kunnen je helpen bij elke stap van het proces, van strategie naar realisatie tot aan het continu data gebaseerd optimaliseren. Dat hebben we al eerder gedaan voor een aantal andere organisaties. Weten welke? Lees dan de klantcases op onze casepagina.

Meer weten?

Wil je weten hoe Label A je kan helpen bij het optimaal benutten van de vele mogelijkheden van digitale transformatie en informatievoorziening? Dan leren wij je graag kennen! Meer weten over onze diensten en oplossingen? Neem dan contact op met Rogier Stroband.

Rogier Stroband

Rogier Stroband

Commercial Director

Related articles

Innoveren door middel van een design sprintDigitale transformatie

  • Design sprint
Header construction