Van OordTool for real time inzichten
- Construction
- UX/UI Design
- Progressive web app
Menu
Electrifleet is een nieuwe dienstverlening van Nationale-Nederlanden om zzp'er s en mkb’ers te helpen hun bedrijfsvloot te elektrificeren. Hoe kunnen zij de vaak complexe overstap maken naar elektrische bedrijfsvervoermiddelen in duidelijke stappen? Voor ondernemers begint het allemaal met inzicht in de business case, en het liefst snel en gemakkelijk. Label A zorgde als digitale partner voor het ontwerp en de technische realisatie.
Steeds meer bedrijven zijn onderweg naar een groen wagenpark met elektrische en hybride voertuigen. Daar komt echter veel bij kijken. Allereerst is de business case vaak onduidelijk: ondernemers schrikken vaak van de hogere investeringskosten van een elektrisch voertuig. Zij missen inzicht in de vaak lagere kosten door subsidies, belastingvoordeel, lagere onderhoudskosten en energiekosten. Daarnaast is het aanschafproces vaak complex doordat er aan veel moet worden gedacht. Nationale-Nederlanden probeert deze drempels weg te nemen en ziet hierin een mooie kans om zichzelf als thought leader te positioneren en deze doelgroep te bedienen met aanvullende diensten.
Nationale-Nederlanden begon met het onderzoeken van dit vraagstuk samen met service design bureau ktc. Met nieuwe inzichten over de struikelblokken en uitdagingen voor ondernemers werd gezamenlijk de dienstverlening ontworpen. De volgende stap was de technische realisatie: er is een online platform nodig om deze dienst te leveren en verder te optimaliseren. Nationale-Nederlanden had al goede ervaringen opgedaan met Label A voor de realisatie van een ander digitaal platform genaamd Zelf, dus de keuze voor Label A was snel gemaakt.
Ktc en Nationale-Nederlanden hadden al veel business logica uitgedacht, waardoor we snel een goede start konden maken. Onze uitdaging lag in het digitaal vertalen van de dienst en zorgen voor een optimale opzet. Er was behoefte aan een bepaalde flexibiliteit zodat Nationale-Nederlanden zelf zaken kon inrichten en uitproberen.
De gewenste flexibiliteit werd in dit geval behaald door de headless CMS oplossing van Contentful te implementeren. Het CMS van Contentful is een modern en veel gebruikt SaaS based CMS welke gemakkelijk dezelfde content elementen naar verschillende digitale kanalen (Web en App) kan pushen. Voor marketeers en content editors levert dit veel efficiency voordelen op om consistente copy en content over deze kanalen te verspreiden.
Vergeleken met open-source oplossingen biedt Contentful als CMS platform provider daarnaast als voordeel dat het een bewezen en betrouwbare technology partner is, met een professionele 2e lijns support organisatie waar je als klant van Contentful, maar ook wij als Contentful partner op kunnen vertrouwen in het geval ondersteuning benodigd is. Bekijk ook de 2021 Forrester Wave over Agile CMS’en waar Contentful een sterke positie als ‘Strong Performer’ inneemt.
Verder is deze oplossing zo flexibel dat we nagenoeg geen back-end development nodig hebben gehad voor het inrichten en opzetten van het CMS. Dit vertaalt zich weer terug in het voordeel naar een lagere investering in development uren voor de realisatie van de website. Contentful is een krachtig CMS wat op basis van contentmodellen pagina’s kan creëren; op deze manier is het mogelijk voor Nationale-Nederlanden de volledige site zelf te beheren, zelfs de gehele configurator met vragen en antwoorden zoals deze in het Electrifleet platform is ontwikkeld.
We begonnen met een design sprint en een sprint 0 om het functioneel design en de product backlog te bepalen. Vervolgens bouwden we het volledig platform in vier sprints met een compact team.
Het platform is een progressive web app (PWA), wat de gebruikerservaring van een app en tegelijkertijd de laagdrempeligheid van een website biedt.
Het achterliggende CMS is gebaseerd op het Contentful headless platform, wat verschillende componenten biedt die Nationale-Nederlanden zelf kan invullen en testen (zoals het gemakkelijk aanvullen van FAQs en blogs). Daarnaast werden Google Analytics en Active Campaign geïntegreerd, waarmee Nationale-Nederlanden het gebruikersgedrag kan meten en hierop de marketingactiviteiten kan aanpassen.
Of elektrisch rijden interessant is heeft bovenal te maken met het rijgedrag. Rijd je een personenauto, bestelauto of bedrijfswagen? Stadsverkeer of snelwegverkeer? Hoeveel kilometer rijd je per jaar? Gebruikers die deze gegevens invoeren in Electrifleet krijgen vervolgens een persoonlijke berekening over de financiële haalbaarheid van elektrisch rijden voor hun organisatie. En doordat Electrifleet nauw samenwerkt met partijen die vervolgens ook de elektrische auto’s, laadpalen, gebruikerstrainingen, financiering en verzekeringen kunnen leveren, biedt Electrifleet een geïntegreerd totaalplaatje.
In de service design aanpak van ktc werd de volledige dienst holistisch bekeken met de gebruiker als uitgangspunt. Label A vulde dit aan met onze design en development expertise met de focus op het gebruiksgemak voor de Electirfleet klant. Hoe zorg je ervoor dat de tool gericht blijft op de mens? Hoe is de interactie op het scherm? Hoe neem je gebruikers mee in de vraagstellingen en hoe zorg je ervoor dat het proces zo laagdrempelig mogelijk is?
Electrifleet is geen eenmalige tool; het streeft naar het opbouwen van een relatie. Met blogs worden gebruikers doorlopend geïnformeerd over nieuwe subsidies, wetgeving en mogelijkheden. En door het bijhouden van het gebruikersgedrag en het experimenteren met componenten, krijgt Electrifleet steeds beter beeld wat werkt voor deze doelgroep. Het uitgangspunt voor Nationale-Nederlanden is eerst om de dienstverlening op kleine schaal te testen, en het product aan te scherpen op basis van klantfeedback. Pas later wordt het opbouwen van schaal en het uitbouwen van het verdienmodel interessant.
Vroeg of laat rijden alle Nederlanders elektrisch. Voor de Europese Unie is 2030 het jaar dat er minstens dertig miljoen elektrische auto’s op de Europese wegen rijden. Ook in Nederland zijn er in bijna 30 grote steden no-emission zones aangekondigd. Electrifleet helpt Nederlandse ondernemers direct op weg. Met een compleet overzicht van alle mogelijkheden, een handige rekentool en vervolgens de daadwerkelijke realisatie zorgt Electrifleet voor meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen.
Voor Label A bood dit traject een fijne uitdaging waarin we Electrifleet concreet konden helpen de volgende stap te maken in het ontwikkelen van deze digitale propositie. We werkten nauw samen bij het realiseren van het platform waarmee Electrifleet zijn ambities zal waarmaken. De eerste helft van januari ging Electrifleet live met een soft launch. De eerste weken wordt het gebruik gemonitord en geobserveerd, om vervolgens in februari een eerste verbeterslag door te voeren. Als digitale partner blijft Label A betrokken bij het doorlopend verbeteren van het platform.
Benieuwd of elektrisch rijden voor jouw bedrijf loont? Kijk zelf op electrifleet.nl.
Wij lossen niet alleen zaken op; wij creëren oplossingen. Ons toegewijde team van experts zet zich in om jou de antwoorden te geven die je nodig hebt. Vertrouw op ons om door de complexiteit te navigeren en de beste weg vooruit te vinden. jouw uitdaging is onze prioriteit. Laten we samenwerken om de beste oplossing te vinden.
Jeffrey Bouva
Account & Tech Director