FIGODeel leaseauto-platform
- Mobility
- Native app
- UX/UI Design
- Strategy
Menu
4 Maanden
Milieuvriendelijk, goedkoop en betrouwbaar de last mile naar je bestemming afleggen op een elektrische deelscooter. Check wil Nederlands grootste aanbieder worden van korte ritjes binnen de Randstad. De deelscooteraanbieder ging februari 2020 live in Rotterdam. Als digitaal partner van Check hebben we in zeer korte tijd het volledige digitale platform ontwikkeld, van app's tot de website en management dashboards.
Iedereen die van A naar B moet in de stad valt in Check’s doelgroep, vertelt Marco Knitel, medeoprichter van Check. “In de avondspits van Rotterdam duurt een autorit van 30 minuten al snel 19 minuten extra. Ook het openbaar vervoer slibt dicht. De uitdaging ligt bij de last mile, en dat is precies waar onze deelscooters je een betrouwbare optie bieden.”
Vanuit zijn ervaring als General Manager bij Uber kent Knitel het belang van betrouwbaarheid. “De scooter, de app en de hele customer journey moeten overzichtelijk en simpel van design zijn. Pas dan gaan mensen de deelscooter als een vervanging voor hun auto zien. Het is immers ook goedkoper en sneller.” Met deze visie op micro mobility kwam Check terecht bij Label A, dat veel kennis en ervaring in de wereld van mobiliteit heeft opgebouwd.
Oorspronkelijk zou Label A alleen de mobile apps maken die de backend zouden ontsluiten. Check betrok Label A ook bij het beoordelen van het geplande platform. “Samen concludeerden we dat die oplossing wel héél uitgebreid was. We besloten dat we liever een eigen platform bouwden waar we volledige controle over hadden”, schetst Knitel. Label A leverde het project in vier maanden en zes sprints binnen het gestelde budget op. “Dat is opmerkelijk bij dit soort projecten. Geen enkele feature bleef liggen en het eindproduct in vele opzichten beter dan we voor ogen hadden.”
Label A ontwikkelde het volledige digitale ecosysteem achter de deelservice voor e-scooters. Van ontwerp en ontwikkeling van de website, de iOS en Android apps, de “mijn-omgeving” waar de gebruiker accountgegevens en facturen beheert tot de portal voor Check-medewerkers met geaggregeerde online tools en de datawarehouse waar dashboards inzichten geven. “Beide bedrijven hebben de visie dat volledige controle en eigenaarschap over de customer experience en de data nodig zijn om onderscheidend te kunnen zijn en blijven. Het is een jonge, snel veranderende en concurrerende markt waarin wendbaarheid essentieel is”, vertelt Freya van Os, managing director van Label A.
Kolthoff noemt samenwerking als een belangrijke succesfactor. “Marco heeft als product owner een heldere visie en technische onderlegging. Tijdens het gehele project was hij nauw betrokken, wekelijks fysiek aanwezig en goed bereikbaar. Erg prettig, want snel kunnen sparren en keuzes verifiëren maakt voor developers een wereld van verschil.” User stories en acceptatiecriteria volgens de Gherkin-methode zorgden voor minder misverstanden tussen de verschillende disciplines. Daarnaast werkte Label A’s toepassing van agile erg goed in het gehele proces van productontwikkeling, stelt Knitel. “Dat gaf focus aan de sprints. Het scrum-proces helpt bij het maken van keuzes en stellen van prioriteiten gericht op de meeste toegevoegde waarde.”
Februari 2020 ging Check live als derde aanbieder van deelscooters in Rotterdam. “We zien voldoende ruimte voor meerdere aanbieders in de markt, maar wij willen de grootste worden”, vertelt Knitel. “Alleen met een simpel en goed design van het platform kunnen we ons onderscheiden. Dat betekent een betrouwbaar product zonder franje. In de app store wordt de Check-app al met een 4,8 gewaardeerd, en in een vergelijking door zowel RTL-Z als Bright werd onze app als beste beoordeeld. Dat bereikten we alleen door een eigen platform te bouwen met Label A als onze digitale partner.”
Zelf een ritje maken? Je kunt de Check-app hier downloaden voor Android en iOS.
Wij lossen niet alleen zaken op; wij creëren oplossingen. Ons toegewijde team van experts zet zich in om jou de antwoorden te geven die je nodig hebt. Vertrouw op ons om door de complexiteit te navigeren en de beste weg vooruit te vinden. jouw uitdaging is onze prioriteit. Laten we samenwerken om de beste oplossing te vinden.
Rogier Stroband
Commercial Director