HUUBInnovatief mobiliteitsplatform
- Mobility
- Native app
- UX/UI Design
Menu
5
Van cargofietsen en e-bikes tot elektrische auto's: Hely is een hubconcept waarbij je verschillende gedeelde voertuigen kunt gebruiken via één app. Opgericht door NS (Nederlandse Spoorwegen), heeft Hely de krachten gebundeld met HUUB, de gedeelde mobiliteitsoplossing van PON waarvoor Label A de branding, het ontwerp en de ontwikkeling van het hele platform heeft verzorgd. Hun doel: gedeelde mobiliteit beschikbaar maken waar je het nodig hebt. Maar hoe voeg je andere aanbieders toe aan de app zonder dat dit ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid? En is er eigenlijk vraag naar? Label A onderzocht hoe uitbreiding met verschillende providers het beste zou kunnen werken voor gebruikers via een prototype sprint.
Het toevoegen van een gedeelde dienst zoals Greenwheels aan de Hely app omvat vele stappen, van het maken van afspraken met Greenwheels tot het bouwen en lanceren ervan. Voor dergelijke investeringen is het cruciaal om de businesscase te valideren en de onderliggende klantbehoeften te begrijpen. Een prototype sprint is de perfecte manier om dit te bereiken.
Een prototype sprint begint met het verzamelen van de briefing van de klant en het definiëren van het doel van de sprint. In het geval van Hely was de onderzoeksvraag: "Hoe voeg je op een logische en intuïtieve manier externe providers toe aan de huidige Hely app voor gebruikers?" De app mag niet rommelig worden met veranderende knoppen, maar moet consistent werken, zelfs met verschillende aanbieders van deelvoertuigen.
Zodra de briefing duidelijk is, gaan we verder met de volgende stap: ideeën visualiseren. In een prototype sprint is er ruimte om verschillende ideeën te ontwikkelen en iteraties te maken. In de eerste versie vertrouwen we op onze expertise en input van de klant. Zodra onze ontwerpers en de klant tevreden zijn met de eerste versie, kan de echte validatie beginnen.
Een gebruikerstest begint met een interview om de achtergrond, motivaties en mobiliteitsbehoeften van de gebruiker te begrijpen. Gebruikers proberen vervolgens een klikbaar prototype uit met verschillende scenario's, begeleid door het Label A team. Dit vereist gespecialiseerde expertise, omdat gebruikersreacties contextgevoelig zijn. Bijvoorbeeld, vragen of iemand een Greenwheels auto op 500 meter afstand zou overwegen kan een ander antwoord opleveren dan vragen of een gedeelde auto op de Christiaan Huygensstraat dichtbij genoeg is.
Twee weken durende prototyping sprint met een team van vijf experts in User Experience design, User Interface design en User research.
Gebruikers werden eerst geïnterviewd en vervolgens getest met een klikbaar prototype.
Gebruikte tools: Miro voor het documenteren van de klantreis, use cases en gebruikersfeedback; Figma voor het maken van het klikbare prototype.
Het onderzoek leverde waardevolle feedback op over ontwerp en interface.
"Testen met gebruikers is essentieel voor het ontwikkelen van een goed digitaal product dat ook aansluit bij je gebruikers. Je kunt immers niet alles van tevoren weten. De samenwerking met Label A is zeer prettig. Ze brengen een schat aan ervaring in de mobiliteitssector en begrijpen hoe ze complexe vraagstukken zoals deze moeten benaderen. Dankzij hun onderzoek weten we nu precies wat onze gebruikers verwachten en hoe we de app beter kunnen bouwen."
Een essentieel resultaat van het werk van Label A was de validatie van de business case. Het team van Label A richtte zich op de meest kritieke componenten, in dit geval het filteren van voertuigen en het onderscheiden tussen Hely-voertuigen en externe voertuigen. Op basis van de resultaten van deze prototype sprint, integreren de ontwikkelaars van Hely nu de eerste externe provider. Binnenkort kunnen gebruikers een Greenwheels gedeeld voertuig boeken in de Hely app. Dankzij gebruikerstests weten ze precies hoe ze dit voertuig snel, efficiënt en gebruiksvriendelijk kunnen laten boeken in de app.
De ontwikkelaars van Hely bouwen nu voort op het gebruikersonderzoek van Label A. Binnenkort kunnen gebruikers snel en efficiënt een Greenwheels gedeeld voertuig boeken in de gebruiksvriendelijke Hely app.
Wij lossen niet alleen zaken op; wij creëren oplossingen. Ons toegewijde team van experts zet zich in om jou de antwoorden te geven die je nodig hebt. Vertrouw op ons om door de complexiteit te navigeren en de beste weg vooruit te vinden. jouw uitdaging is onze prioriteit. Laten we samenwerken om de beste oplossing te vinden.
Jeffrey Bouva
Account & Tech Director